Wydarzenia w obiektywie
Konferencje
6 maja 2015 r.
Perspektywy Kolei Dużych Prędkości w Polsce to temat międzynarodowej konferencji naukowej, której organizatorami były: Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, Instytut Kolejnictwa, Instytut Naukowo-Wydawniczy Infotransport Sp. z o.o. - wydawca miesięcznika Technika Transportu Szynowego. Odbyła się ona w dniu 6 maja w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej w Warszawie. Patronat Honorowy objęly: Komisja Europejska d/s Transportu, Sejmowa Komisja Infrastruktury, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Krajowa Izba Gospodarcza.
Uczestników Konferencji powitał: dr inż. Andrzej Żurkowski Dyrektor Instytutu Kolejnictwa i Józef Marek Kowalczyk Prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.
Gośćmi honorowymi, aktywnie uczestniczącymi w dyskusji byli m. in. Stanisław Żmijan Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, Catherine Trautmann z Komisji Europejskiej, Pierre Buhler Ambasador Francji, Jean Pierre Loubinoux Dyrektor Generalny Międzynarodowego Związku Kolei UIC.
I Sesja: „Tendencje rozwoju kolei dużych prędkości” prowadził dr Adam Wielądek Honorowy Przewodniczący UIC, były Minister Transportu.
Referaty programowe wygłosili m.in.:
- Jean Pierre Loubinoux Prezydent UIC,
- dr inż. Andrzej Massel Instytut Kolejnictwa były Minister Transportu,
- prof. Tadeusz Dyr Uniwersytet Techniczno-Humanistyczny,
- Andrzej Harassek - Europejska Agencja Kolejowa ERA,
II Sesja: „Aspekty budowy kolei dużych prędkości w Polsce" składała się z 2 paneli dyskusyjnych,
jej moderatorem był dr inż. Andrzej Massel z Instytutu Kolejnictwa.
Pierwszy panel dyskusyjny dotyczył takich zagadnień jak: „Stan przygotowań projektu budowy KDP w Polsce” - referował Jan Raczyński z Instytutu Kolejnictwa oraz „Koncepcja przebiegu linii dużych prędkości w Republice Czeskiej” - referował Jan Milik z Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej.
Drugi panel dyskusyjny dotyczył przygotowania kadr na potrzeby budowy i eksploatacji KDP, który poprowadził dr inż. Andrzej Żurkowski a wystąpili w nim m.in. prof. Wojciech Wawrzyński z Politechniki Warszawskiej, prof. Sławomir Wiak z Politechniki Łódzkiej i dr inż. Grzegorz Zając z Politechniki Krakowskiej.
Wśród dyskutantów argumentujących podjęcie pilnej decyzji w sprawie budowy KDP w Polsce
byli m.in.: Adam Wielądek UIC, Cezary Grabarczyk b. Minister Transportu, Jan Raczyński IK, Zbigniew Szafrański byly Prezes Zarządu PLK S.A. obecnie IK, Catherine Trautmann Komisja Europejska d/s transportu, Jean Pierre Loubinoux UIC, Andrzej Żurkowski IK, Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień, Józef Kowalczyk SEiMTSz, Andrzej Massel IS a także parlamentarzyści RP z regionów planowanego przebiegu KDP i inni przedstawiciele władz samorządowych, Urzędów Centralnych, Uczelni i Instytutów, Izb Gospodarczych, organizacji poza rządowych, przemysłu i firm związanych z kolejnictwem.
Reprezentantem naszego regionu był poseł na Sejm RP Józef Racki z Komisji Infrastruktury natomiast miasto Ostrów Wielkopolski reprezentował Kazimierz Gabryś członek Komitetu Budowy Kolei Dużych Prędkości i Krajowej Sekcji Kolejowej Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, Prezes Honorowy O/SITK.
W konferencji uczestniczył również Prezes Najwyższej Izby Kontroli Krzysztof Kwiatkowski,
Podsumowania konferencji dokonał Józef Marek Kowalczyk Prezes SEiMTSz., z przesłaniem pozytywnego rozwiązania tematu KDP tak istotnego dla rozwoju naszego kraju.
Na uwagę zasługuje fakt umieszczenia tej inwestycji z branży kolejowej, tzw. ,,Y" na pierwszym miejscu jako priorytetowej dla UE z możliwością pozyskania na ten cel dodatkowych środków jako inwestycji ponad regionalnej, obejmującej minimum 3 sąsiadujące kraje UE.
Dlatego przy obowiązującej Uchwale Rady Ministrów 276/2008 z dnia 19 grudnia 2008 roku w sprawie przyjęcia strategii ponadregionalnej dotyczącej budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości w Polsce niezrozumiały jest brak decyzji podjęcia budowy KDP w możliwie krótkim terminie. Uchwała ta określa zadania dla realizacji przyjętego celu i wyznacza harmonogram budowy nowej linii Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań z węzłem kolejowym w Nowych Skalmierzycach.