Wydarzenia w obiektywie
Konferencje
16 czerwca 2011 r.
Zgodnie z planem pracy na 2011 rok Zarząd Oddziału SITK RP w Ostrowie Wielkopolskim przy współudziale Prezydentów miast Ostrowa Wielkopolskiego i Kalisza zorganizował w dniu 16 czerwca br. konferencję pt. "Wpływ budowy Kolei Dużych Prędkości na rozwój regionów na przykładzie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej". Miejscem konferencji była Sala Kolumnowa w Ratuszu miejskim w Ostrowie Wielkopolskim.
Konferencję prowadził Seweryn Kaczmarek – Prezes Oddziału SITK RP w Ostrowie Wielkopolskim, który otwierając obrady przywitał przybyłych w liczbie ok. 50 uczestników, wśród których znaleźli się m.in. poseł Józef Racki, v-ce Minister Infrastruktury Andrzej Massel, Wojewoda Wielkopolski Piotr Florek, Przedstawiciel Marszałka Województwa Dyrektor Henryk Szczepanowicz, Prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, prezydent Kalisza Janusz Pęcherz, Zastępca Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego Stanisław Krakowski, członek władz krajowych SITK RP Kazimierz Gabryś, Dyrektor Instytutu Kolejnictwa dr. inż. Andrzej Żurkowski, Dyrektor Urzędu Transportu Kolejowego Oddział w Poznaniu Wojciech Bogacki, Dyrektor Centrum Kolei Dużych Prędkości Zbigniew Ciemny, Redaktor Naczelny Polskiej Gazety Transportowej Krzysztof Koprowski, Dyrektor Generalny Vossloh Skamo Włodzimierz Filipiak, Prezes Fundacji Edukacji i Nauki (FEN) dr inż. Jerzy Mazurek oraz przedstawiciele samorządów Nowych Skalmierzyc, Pleszewa, Odolanowa, Przygodzic powiatu kaliskiego i ostrowskiego a także inni przedstawiciele środowisk naukowo - technicznych z branży transportowej i SITK.
Aktualnie opracowywane jest studium wykonalności dla tej inwestycji, które realizowane jest przez hiszpańskie konsorcjum. Pierwszy etap studium ma być gotowy jesienią 2011 roku.
Linia kolejowa będzie poprowadzona nie przez centrum miejscowości, bo na to nie ma szans, tylko południową częścią Nowych Skalmierzyc, jednak jeden z wariantów zakłada pobudowanie wjazdu na dworzec, tak by spełniał on funkcję stacji przesiadkowej. Ważne jest jak będzie zorganizowany cały system dojazdów z Ostrowa Wielkopolskiego i Kalisza. Teraz samorządy Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego muszą się do naszej propozycji ustosunkować podkreśla Zbigniew Szafrański - Prezes PKP PLK.
Dziś w Europie jest około 7 tysięcy kilometrów linii kolei dużych prędkości. Liderem w tej dziedzinie w Europie jest Hiszpania (ponad 2 tysiące kilometrów linii), w świecie – Chiny i Japonia. Tuż za Hiszpanią jest Francja, która ma ok. 1900 kilometrów linii kolei dużych prędkości. Koszt budowy 1 km linii to 6 - 7 milionów euro i jest znacznie niższy od budowy 1 km autostrady.
Jak poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Massel koszt remontu istniejących linii jest porównywalny z budową linii KDP. Okres przygotowania jest jednak dłuższy ze względu ma przygotowanie planów, zezwoleń, dokumentacji i niezbędne wykupy gruntów. W przeciwieństwie do remontu, budowa nowej inwestycji pozwala m.in. uzyskać dofinansowania ze środków unijnych na budowę.
W tak dużym projekcie najtrudniej jest dojść do momentu wbicia łopaty, później sama inwestycja zajmuje już nie więcej jak 3-4 lata – podkreślał minister Andrzej Massel.
Z jednej strony Koleje Dużych Prędkości przejmą część ruchu z dotychczasowych tras, z drugiej – wygenerują nowe strumienie, które trzeba będzie skoordynować z siecią drogową. Przewiduje się, że pierwsze szybkie pociągi ruszą w roku 2020.
Umowa na opracowanie studium wykonalności dla "Ygreka" została podpisana 16 września 2010 roku, a stronami umowy są: Ingenieria IDOM Internacional S.A. z siedzibą w Madrycie (lider konsorcjum), Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Pierwszy etap zakończy się w październiku tego roku, drugi – w grudniu 2012 r. Umowa obejmuje analizy techniczne, finansowe, ekonomiczne, prawne, środowiskowe. Dokładny przebieg trasy nie został jeszcze wyznaczony, wyznaczono natomiast tzw. korytarze o szerokości 20 km, w ramach których dopiero nastąpi szczegółowe trasowanie w jak najmniejszym stopniu ingerujące w istniejącą zabudowę.
Prezydent Kalisza Janusz Pęcherz przypomniał kilkuletnie zabiegi przedstawicieli samorządów Ostrowa Wielkopolskiego i Kalisza dotyczące przeforsowania w jednym z wariantów poprowadzenia linii pomiędzy Kaliszem a Ostrowem Wielkopolskim i rozważeniem ulokowania tu stacji przesiadkowej. Dwa wcześniejsze warianty mówiły, że trasa pójdzie "górą" nad Kaliszem w okolicy zbiornika Jeziorsko lub inny wariant, że rozgałęzienie "Y" będzie w okolicy Zduńskiej Woli/Sieradza.
Potencjał aglomeracji: lotniczy, przemysłowy, automatyka przemysłowa, zaplecze techniczno – przemysłowe w Ostrowie Wielkopolskim i Nowych Skalmierzycach, przemysł spożywczy, handlowy, rozwinięta sieć szkolnictwa średniego i wyższego, przebieg trzech ważnych dróg 11,12 i 25 - to wszystko jest naszą atutem. Aglomeracja poprzez wewnętrzne sieci powiązań także związanych z historyczną wartością Ostrowa Wielkopolskiego jako węzła kolejowego, wspólne plany budowy pasa startowego na lotnisku w Michałkowie wskazują na nasze wspólne zaangażowanie w rozwój potencjału. Poprowadzenie linii kolei dużych prędkości tzw. "igreka" z Warszawy z rozgałęzieniem do Poznania i Wrocławia przez teren aglomeracji i zbudowanie przystanku między dwoma miastami oraz przebieg KDP przez teren Aglomeracji będzie kolejnym impulsem rozwoju tego terenu – przekonywał Janusz Pęcherz, prezydent Kalisza.
Prezydent Kalisza Janusz Pęcherz przypomniał słowa ministra Andrzeja Massela, który podczas konferencji z udziałem Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka w Ostrowie Wielkopolskim w październiku 2008 roku mówił "Igrek będzie wypełnieniem brakującej linii kolejowej, która w wyniku historycznych naleciałości nie była uzupełniona i spójna w tym regionie przez co rejon Kalisza był izolowany transportowo. Nie chcemy by kolej dużych prędkości miała tzw. efekt korytarza, ale by linie dużych prędkości zostały włączone w krajową sieć połączeń. Taką szansę dają połączenia regionalne".
Poruszający się z prędkością ok. 350 km na godzinę pociąg skróci czas podróżowania z Warszawy do Wrocławia z 5 godzin do ok. półtorej godziny. Kolej, stacja przesiadkowa i ewentualna budowa zaplecza technicznego to kolejny impuls do rozwoju tego terenu – mówił Stanisław Krakowski, Zastępca Prezydenta Ostrowa Wielkopolskiego.
Znaczenie dla rozwoju Aglomeracji Kalisko - Ostrowskiej jakie niesie budowa linii KDP, podkreślił Wojewoda Wielkopolski Piotr Florek i przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego dyrektor Henryk Szczepanowicz.
Na zlecenie Kalisza, Ostrowa Wielkopolskiego i Nowych Skalmierzyc przygotowane zostało m.in. opracowanie zawierające kilka wariantów przebiegu trasy kolei, które zostało wykonane pod kierunkiem obecnego na konferencji Gł. Projektanta Andrzeja Kozłowskiego. Gotową koncepcję przygotowaną na zlecenie tych trzech samorządów wręczono w grudniu 2009 roku Zbigniewowi Szafrańskiemu Prezesowi PKP Polskie Linie Kolejowe. Dokument przekazali wspólnie Bożena Budzik Burmistrz Nowych Skalmierzyc, Daniel Sztandera Zastępca Prezydenta Miasta Kalisza oraz Radosław Torzyński ówczesny Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Na początku września 2009 r. w Urzędzie Miejskim spotkali się przedstawiciele samorządów lokalnych i SITK z Janem Raczyńskim, dyrektorem Biura Linii Dużych Prędkości w PKP. To właśnie wtedy zapadła decyzja, że samorządy Kalisza, Ostrowa Wielkopolskiego i Nowych Skalmierzyc zlecą przygotowanie koncepcji, które dla planistów w Warszawie będą dodatkowym argumentem na ,,tak’’ za umiejscowieniem KDP w naszym regionie.
R. Torzyński i J. Pęcherz wspólnie z Prezesem SITK Kazimierzem Gabrysiem uczestniczyli także w organizowanych przez Ministerstwo Infrastruktury konsultacjach społecznych w Łodzi i Poznaniu. Z kolei w październiku 2008 r. w Ostrowie Wielkopolskim zorganizowano wspólnie z SITK konferencję z udziałem m.in. ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka.
Oprócz kwestii trasy i stacji przesiadkowej Ostrów Wielkopolski od lat zabiega także o ulokowanie w tym rejonie zaplecza technicznego obsługującego KDP.
Każda kolej, także dużych prędkości musi posiadać centrum serwisowe, centrum trakcji, centrum taboru. My cały czas pokazujemy nasze doświadczenie wynikające z ciągłości kolejowej tradycji i przemysłu, kulturę techniczną w tym zakresie i możliwości. A nawet – co ważne – szkolnictwo średnie na bardzo wysokim poziomie – dodał St. Krakowski.
Konferencja spotkała się z dużym zainteresowaniem mediów i społeczności lokalnej.