Wydarzenia w obiektywie
Konferencje
dn. 26 listopada 2009r
W samo południe 26 listopada 2009 r. oddano do użytkowania kierowcom pierwszy odcinek obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego. Inwestorem 6,1 km odcinka drogi ekspresowej była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która już ogłosiła przetarg na drugi, ponad 13 km odcinek. Jak zapowiadają drogowcy maszyny budowlane powinny pojawić się na placu budowy latem przyszłego 2010 roku.
Symbolicznego wbicia łopaty pod obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego dokonano w dniu 3 czerwca 2008 r.
- Dziś się cieszymy, ale było prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że to zadanie może zostać odsunięte na dalsze lata. Teraz kiedy wykonaliśmy pierwszy etap to tak naprawdę jakbyśmy ,,zaklepali’’ budowę drugiego etapu – mówił Marek Napierała Dyrektor Poznańskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Liczymy teraz, że sprawnie uda się zrealizować drugi odcinek. Prace projektowe już trwają, ale cały czas walczymy o to zadanie, bo nic nie jest nam dane. Do pokonania jest wiele problemów technicznych m.in. związanych z sieciami energetycznymi. Mamy jednak nadzieję że w wakacje sprzęt budowlany będzie na placu budowy. Mamy teraz nadzieję, że piłkarskie Euro w 2012 roku Ostrów Wielkopolski powinien zostać uwolniony od ruchu tranzytowego.
Ryzyko związane z budową obwodnicy wynikało z faktu, że nie znajdowała się ona w tzw. europejskich korytarzach komunikacyjnych.
– Znalezienie w budżecie państwa środków na obwodnicę nie było wcale łatwe, bo droga S11 nie znajdowała się w obszarze europejskich korytarzy drogowych, nie miałą statusu strategicznego połączenia w krajowej sieci co wykluczało inwestycje z finansowania ze środków unijnych z programów infrastruktura i środowisko – stwierdził J. Urbaniak.
Nieco ponad 6 km odcinek obwodnicy kosztował ponad 200 mln. złotych inwestycja finansowana była z budżetu państwa.
- W 2005 roku na etapie przygotowywania budżetu na rok następny zgłoszona została przez posła Jarosława Urbaniaka poprawka wsparta przez Andrzeja Derę. Dzięki temu na inwestycje pojawiły się pierwsze pieniądze 10 mln złotych. Kolejne budżety przeznaczyły już środki na ten cel dużo wiesze środki. Taki był początek tej inwestycji – powiedział Tadeusz Jarmuziewicz wiceminister Infrastruktury. - Budowa obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego była pierwszym przetargiem na dużą inwestycję drogową rozpoczętą przez rząd D. Tuska. Po swoich poprzednikach zastaliśmy program budowy dróg i autostrad warty ponad 120 mld złotych. Przyjęliśmy go do realizacji dlatego można było uniknąć opóźnień.
- To oczywiście dobra informacja dla Ostrowian, ale prawdziwe skutki dobrodziejstwa obwodnicy zauważymy dopiero po wybudowaniu drugiego etapu – powiedział Radosław Torzyński Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego. - Ważne teraz dla nas jest, aby Al. Słowackiego połączyć czteropasmową droga z obwodnicą. Przygotowaliśmy w ramach współpracy z GDDKiA projekt przebudowy i czekamy na jego realizację. To pomoże szybciej wyprowadzić ruch z miasta, ale także jest ważne w kontekście projektowanego dużego osiedla mieszkaniowego w tym rejonie.
Dyrektor M. Napierała przyznał, że ta inwestycja jest już uwzględniona w planach inwestycyjnych GDDKiA i zostanie zrealizowana w ramach budowy II etapu obwodnicy.
- Mogę powiedzieć, że 1200 m połączenia pomiędzy obwodnicą a wjazdem do Ostrowa będzie zrealizowane nie później niż do gwiazdki 2011 roku. Jest to inwestycja przygotowywana we współpracy z miastem, a zadanie już zostało włączone do postępowania przetargowego – powiedział M. Napierała. - Znając związki aglomeracyjne między Kaliszem i Ostrowem mamy w planach bezpośrednich rozpoczęcie projektowania drugiej jezdni łączącej oba miasta. Dobrym początkiem było oddanie do użytku obwodnicy Nowych Skalmierzyc.
- To na pewno to radosny dzień dla Ostrowian, bo na obwodnice czekaliśmy kilkadziesiąt lat. Obwodnica to jest specyficzna inwestycja, z której mieszkańcy, tak do końca, nie będą korzystać, ale dzięki niej będą żyć bezpieczniej. Dzisiaj jesteśmy w połowie tej drogi, ale myślami już jesteśmy przy drugim etapie. Dziękuję wszystkim, firmie Budimex za fantastyczna pracę, dyrektorowi Poznańskiego Oddziału GDDKiA, której zaangażowanie sprawiło , że do tej inwestycji doszło. Dziękuję także Staroście Jędrzejakowi za projekt współpracy z Generalna Dyrekcją, to było nowatorskie rozwiązanie, które przyśpieszyło realizację inwestycji – stwierdził poseł Andrzej Dera.