Wydarzenia w obiektywie
Konferencje
23 listopada 2015
Z okazji przypadającej w tym roku 140 rocznicy wybudowania linii kolejowej Kluczbork – Poznań w dniu 23 listopada br. oddział SITK RP w Ostrowie Wielkopolskim zorganizował konferencję pt. „Rozwój kolei na terenie węzła ostrowskiego na przełomie trzech wieków”, którą patronatem honorowym objęli: Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak, Prezes PKP PLK Andrzej Filip Wojciechowski, Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Beata Klimek, Starosta Ostrowski Paweł Rajski oraz Prezes SITK RP Janusz Dyduch.
Występując w roli gospodarza połączonych konferencji SITK RP i Komisji Transportu Związku Miast Polskich Pani Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Beata Klimek powitała wszystkich uczestników otwierając jednocześnie konferencję. W swym wystąpieniu nawiązała do tradycji kiedy Ostrów Wielkopolski mienił się „miastem kolejarzy” i choć dziś sytuacja jest nieco inna to jednak z punktu widzenia potrzeb i interesów miasta kolej odgrywa tu bardzo ważną rolę. Samorząd miasta zwraca także uwagę na inne, równie ważne aspekty związane z szeroko pojętym transportem i temu mają służyć równolegle prowadzone obrady Komisji Transportu Związku Miast Polskich, podczas których dyskutowano m.in. na temat stworzenia w mieście wzorem innych miast centrum przesiadkowego.
W zakresie innych inwestycji transportowych można z zadowoleniem przyjąć budowę bardzo oczekiwanego drugiego odcinka obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego. Niestety, z wielkim żalem i niepokojem przyjęliśmy wstrzymanie budowy Kolei Dużych Prędkości, która miała przebiegać przez nasz region.
Podczas konferencji wygłoszone zostały referaty nawiązujące do tradycji kolejarskich Ostrowa Wielkopolskiego ale także poruszano kwestie przyszłości kolei w tym ciągle budzący wiele emocji temat budowy Kolei Dużych Prędkości. Ciekawą prelekcję na ten temat wygłosił dr inż. Andrzej Krzyszkowski, Przewodniczący Komitetu Rozwoju Kolei Dużych Prędkości, który w swym referacie „Koleje Dużych Prędkości w Polsce – rzeczywistość? czy fikcja?” podkreśla m.in. brak zrozumienia środowisk decydenckich dla znaczenia Kolei Dużych Prędkości dla rozwoju gospodarczego, pozyskania nowych miejsc pracy, rozwoju nauki i techniki, badań naukowych i przemysłu, itp. O widocznych już skutkach i dalszych zagrożeniach wynikających z decyzji wstrzymującej budowę KDP bardzo zdecydowanie wypowiedział się Poseł na Sejm RP Tomasz Ławniczak, który wraz z Senatorem Łukaszem Mikołajczykiem zaszczycili swą obecnością konferencję. Z przedstawionymi poglądami na ten temat zgodzili się również inni uczestnicy konferencji, w tym Zbigniew Szafrański były prezes PKP PLK, dziś pracownik Instytutu Kolejnictwa, który od wielu lat wielokrotnie (także na naszych konferencjach) uzasadniał potrzebę budowy KDP. Podobnie wypowiadał się Andrzej Wach były prezes zarządu, były dyrektor generalny PKP S.A.,
Dariusz Bałoniak, dyrektor PLK Zakład Linii Kolejowych w Ostrowie Wielkopolskim omówił prace wchodzące w zakres modernizacji linii kolejowej Kluczbork-Poznań, dzięki której już w najbliższym czasie będzie możliwe uzyskiwanie prędkości rozkładowej 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Nawiązał również do braku odpowiednich kadr na kolei co wynika z likwidacji Techników Kolejowych. Od dwóch lat w Ostrowie Wielkopolskim w Zespole Szkół Budowlano-Energetycznych próbuje się temu zaradzić poprzez uruchomienie klas z programem nauczania o profilu kolejowym – projekt ten znacząco wspiera Zakład Linii Kolejowych w Ostrowie Wielkopolskim. O wielu szczegółach modernizacji tej linii oraz o realizacji innych projektów modernizacyjnych mówił także Siegfried Weindok, Członek Zarządu PORR CONSTRUCTION Polska będącej głównym wykonawcą tych prac.
Aby transport kolejowy odbywał się bezpiecznie niezmiernie ważną sprawą jest stosowanie najwyższych standardów w dziedzinie sterowania ruchem kolejowym (srk). Rozwój urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym szczegółowo zaprezentował prof. dr hab. inż. Mieczysław Kornaszewski, wykładowca Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu.
W tematykę konferencji wpisał się swoim wystąpieniem pt. „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Wielkopolskiego” Henryk Szczefanowicz, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Plan taki uchwalony został w dniu 26.10.2015 roku, jest więc najbardziej aktualny.
Jak wcześniej wspomniano w tym samym dniu obradowali również przedstawiciele Komisji Transportu Związku Miast Polskich, którzy w Forum Synagoga dyskutowali m.in. na temat usprawnień komunikacyjnych w mieście i planowanej budowie ostrowskiego centrum przesiadkowego.
Z racji zbieżności tematyki obu konferencji, dzięki współpracy zarządu oddziału SITK RP z Urzędem Miasta w Ostrowie Wielkopolskim udało się w pewnym zakresie połączyć te konferencje tak aby ich uczestnicy mogli wziąć udział w interesujących ich panelach dyskusyjnych. Aby ułatwić przemieszczanie się z jednej sali do drugiej do dyspozycji uczestników udostępniony był ekologiczny autobus z napędem elektrycznym f. SOLARIS.
W przerwach między obradami można było również zapoznać się z profilem produkcji partnerskich firm, które zaprezentowały się na sali.